Monday, September 16, 2013

Sambal Buah Binjai




Caranya


Mudah saja, dapatkan buah binjai ini
3 tangkai cili besar
10 tangkai cili padi ( kalau suka pedas boeh tambah )
sedikit belacan
Garam dan gula secukup rasa



CELOTEH

Sambal buah binjai ini adalah kegemaran turun temurun dari masa arwah Datuk dan Tok saya lagi cuma buah ini agak sukar didapati sekarang. Itupun baru-baru ini ada jual kat Nat Kebun Getah, mula-mula tu saya macam bingong tak bingong tapi bila Mak Cik kata kakak takkan tak ingat kakak pun suka makan....saya pun iya ke??? Bila saya sendiri yang buat dan makan, dan pada ketika ia masuk saja ke mulut...aduhhh dengan tiba-tiba terkenang semasa dulu ketika arwah Tok Cha (Datuk) masa hayatnya , memang gemar sangat dengan sambal terutama sekali sambal buah binjai ni dan apa yang Tok Cha ( panggilan untuk Datuk Lelaki) dan Tok ( panggilan untuk yang perempuan ) makan, saya tumpang makan. Nostalgia sungguh sambal ini...terasa sedikit masam manis , masin , pedas dan lembut serta harum buahnya membuatkan saya terpaksa berebut-rebut dengan sepupu-sepupu untuk mendapatkan bahagian masing-masing. Untuk pengetahuan semua, kami memang menggemari sambal, tanpa sambal bagaikan tiada tenaga untuk menghabiskan nasi yang dijamah. sambal oh sambal keranamu, saya makan banyak, kerana mu, berebut-rebut kami sekeluarga, kerana mu juga nostalgia bersama Tok Cha dan Tok menjelma kembali. 



Sumber Resepi : Tok
Masakan : Penulis Blog