Wednesday, September 4, 2013

Ayam Masak Mamak



Bahan-bahan

Bahan A
1 labu bawang besar
6 ulas bawang putih
2 cm halia / ( sebesar ibujari )
2 cm lengkuas
3 batang serai

Ayam / Daging ( diperap 5 minit dengan cuka campur air ) sebelum dibasuh bersih
1 paket serbuk kari Babas ( bancuh dengan sedikit air )
2 tangkai daun kari ( ambil daun saja )
3 sudu besar kicap pekat manis(saya guna kicap Tamim)
sedikit perahan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

cara

1) Semua bahan A diblend halus
2)Tumis bahan A dengan sedikit minyak sehingga bau wangi / masak
3)Masukkan kari yang digaul sebati dengan sedikit air tadi, bersama daun kari, kacau hingga pecah minyak (sehingga masak)
4)Masukkan kicap dan sedikit perahan asam jawa
5) Masukkan ayam
6) Boleh tambah air sekiranya terlalu pekat
7) Garam dan gula secukup rasa
8) Biar mendidih / sehingga ayam masak , kalau anda suka kuah pekat biar mendidih lama sikit.

CELOTEH

Nak tahu macamana saya dapat resepi ni...pada satu hari ....alkisahnya saya makan di sebuah kantin, tak banyak lauk sebab terlalu awal , so saya ambil ikan bakar dan minuman milo panas. Itu saja ...terfikir juga kalau tak ada kuah tak sedap. jadi saya ambil kuah kari ayam satu sudu besar. Baru suap semulut kuah ayam tu...hemmm...sedaplah pulak...lantas saya bangun dan menceduk 5 sudu besar kuah kari ayam tadi..lepas makan saya pun dengan suara yang agak kuat bertanya...Minta maaf dik, siapa masak ayam tu, sedaplah, pekerja-pekerja di kantin tu menjawab tanya lah pengusaha kantin. Saya pun memberanikan diri bertanya sebab bukan mudah nak dapat resepi yang betul, kadang-kadang tu mereka bagi tapi tak sepenuhnya. Bila masak ,tertanya-tanya ,,,kenapa tak macam yang kita makan. Alhamdulillah, dengan rasa rendah diri dan gembiranya beliau berkongsi resepi dengan saya. Mula-mula tu saya buat-buat teka...kak masuk santan ke? Kak masuk kerisik ke? Sedap sangat,..memuji ehem...ehem. Esok tu terus saya beli bahan dan masak di rumah Mak Cik, kebetulan Mak Cik buat ketupat dia habis puasa 6, kena sangatlah dengan kari ayam tu. Saya beli setengah saja ayam takut buat tak jadi membazir cuma kari ayam yang saya masak di atas tu tak begitu hitam (kalau nak hitam anda boleh guna kicap pekat manis - ikut citarasa anda ) dan terlebih perahan air asam. Maklumlah cubaan pertama, bagaimanapun ramai juri-juri pada hari tu terdiri dari cousin2 saya, so banyak dapat feedback kata sedap. Mereka kata kalau makan dengan nasi beriani, nasi tomato, nasi minyak ni boleh terangkat.....Saya hanya tersenyum sambil terangkat angkat..hehehe. Terima kasih banyak kak          

Kepada anda semua Selamat Mencuba....menu yang agak sihat sebab tidak menggunakan santan. Kalau masak dengan daging kak tu pesan potong besar tapi agak nipis. InsyaAllah kak saya akan cuba.

Sumber : Kak Nor
Masakan : Penulis Blog