Thursday, September 26, 2013

Bengkang / Bingka Tepung Beras


Bahan

3 cawan tepung beras
campuran santan (RM3.00) dan air pandan jadikan 6 cawan
3/4 cawan gula
1/2 tin susu pekat
2 biji telor
1 sudu besar planta
secubit garam

Cara

1) Gaul semua bahan dan panaskan sekejap sambil dikacau
2) Masukkan ke dalam loyang dan bakar sehingga masak- Mak Su menggunakan pemanggang 

Sumber Resepi : Mak Su
Masakan : Mak Su


CORETAN

Hari ini seperti yang dirancang kami ke rumah Mak Su di Sg. Petani. Kalau di sebelah utara disebut bengkang dan air kopi telah tersedia di atas meja. Perjalanan tidaklah jauh sangat , lebih kurang 2 jam, bila ternampak saja bengkang, tanpa berlengah lagi terus saya masukkan ke dalam mulut. Hemm!! sedap, ambil satu lagi masukkan ke dalam mulut, sedap memang sedap, dari satu dah jadi dua dan seterusnya hingga terlupa bertanya tuan rumah dah makan atau belum. Bila dah sedap mestilah nak tahu resepinya, Mak Su tidak kedekut ilmu , satu persatu bahan-bahan yang perlu untuk membuat bengkang ini saya catatkan dalam buku. Sepupu saya tidak perlu membuat sebarang catatan, dia ingat dalam kepala sahaja. Itu pun kejap tadi baru telefon dia, sebab saya catatkan gula sebanyak 3 1/4....macam tak betul saja...jadi saya telefon untuk pastikan jumlah sebenar, rupa-rupanya 3/4 cawan gula, mungkin telinga dah kurang pendengaran sebab usia dah makin meningkat, boleh kencing manis dibuatnya kalau sebanyak itu yang dimasukkan, lain yang diberitahu lain yang ditulis. Kalau saya sebagai reporter dah banyak kali kena saman. Akhir kata , ucapan terima kasih kepada Mak Su di atas resepi yang diberikan. 

Selamat Mencuba kepada semua yang sentiasa mengikuti blog saya walau dimana saja anda berada.