Tuesday, July 9, 2013

NOVEL


NOVEL
Hajat Cinta Syahidah

Karya K. Nazmi Rodzy
Berasal dari Jitra, Kedah, mendapat pendidikan awal di SK Ibrahim, Sungai Petani yang kemudiannya terus meningkat ilmu di Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra. Beliau merupakan lulusan Ijazah Profesional Undang-Undang pada 2011 dan kini sedang menyambung pengajiannya dalam bidang Undan-Undang ke peringkat Master.
Beliau juga merupakan penulis skrip TV dan filem selain menghasilkan novel sulongnya ini.
Apa yang boleh dikatakan tentang karya ini adalah garapan penuh unsur cinta, ‘suspen’, seram, sedih, humor, setiakawan, kekeluargaan serta kerohanian. Tidak ada kisah cinta seperti ini. Karya cinta yang bukan semata-mata cinta. Ini janji yang terukir pada karya pertama Khairul Nazmi Rodzy.
Kata pegangan penulis : “Bila takdir telah tertulis, redahlah biar payah, kerana kalau tidak melangkah, masa depan akan mengeji kita. Jadi melangkahlah penuh gagah!”
-          Petikan dari Novel beliau –

Dari penulis blog ,

Untuk pengetahuan semua, beliau yang sekarang ini mencecah usia 26 tahun menghidap sakit buah pinggang di kedua-dua belah  yang kritikal. Memerlukan bantuan dan sumbangan sesiapa saja bagi menampung kos rawatan dialisis sepanjang hayat dengan kos mencecah lebih kurang RM200.00 setiap kali rawatan dibuat.  Sumbangan boleh dibuat dengan membeli Novel sulong beliau ini dengan harga RM30.00 (termasuk harga pos). Novel ini tidak ada di pasaran dan kepada yang sudi menghulurkan bantuan bolehlah menghubungi nombor telefon di bawah :

012-4518062 (ibu beliau)
017-3657654 (beliau sendiri)




Sebagai penulis blog, ini saja bantuan yang dapat saya lakukan iaitu dengan menghebahkan untuk pengetahuan semua. Semoga ada pihak yang sudi memberi sumbangan dengan membeli novel beliau dan benar-benar menghargai karya penulisan beliau.

Sebuah karya ikhlas yang penuh dengan nilai serta jalan ceritanya yang tersendiri. Kisah cinta yang mengangkat nilai kesetiaan dan kebodohan dalam mengikut perasaan. Aben terlalu mencintai Nia Syahidah. Kisah cinta mereka adalah kisah cinta yang terlalu manis bagi diri Aben. Namun kini Aben keseorangan dengan kesetiaannya yang tidak pernah terbalas. Kisah ini menjadi menarik dengan bermulannya ‘journey’ melepaskan hajat yang pernah dijanjikan Aben kepada Nia Syahidah. Selepas ‘journey’ berakhir, Aben berharap akan tenang dan benar-benar melepaskan Nia Syahidah yang selama ini terkurung di dalam hatinya. ‘Journey’  tidak munasabah ini menjadi lebih menarik, keliru, huru-hara serta penuh dengan emosi apabila dua rakan baik Aben iaitu Zathir dan Hazwan secara tidak dirancang terjebak. Lebih serabut lagi apabila tunang Zathir bertegas mahu juga mengikuti misi tidak tentu arah itu.

Prolog
Petikan dari Novel beliau
Taman Tasik Shah Alam      17 April 2011

“ Tapi kenapa?’Suara Aben sedikit kuat. Suasana nyaman tasik pada petang itu seakan-akan tercemar dengan perasaan hiba yang pantas meluru ke lubuk hatinya. Burung undan yang terbang rendah seakan-akan meraikan kecelaruan perasaan yang menghiasi pertemuan yang sepatutnya indah.
“Sya minta maaf… Sya dah tak mampu,” Nia Syahidah perlahan menuturkan bait-bait kepahitan itu. Matanya redup memandang tanah. Dia bagaikan tidak sanggup memandang wajah yang dikecewakannya. Wajah yang selalu meluangkan hatinya untuk Sya. Namun, hari ini hati itu disakiti. Terlalu dalam Sya menyakitinya.
Aben menarik nafas. Wajahnya sengaja dikerutkan untuk menahan kesakitan dan kenyataan yang harus diterima. Perkataan yang selalu menjadi mimpi ngeri dalam setiap pertemuan indah yang diharapkan. Perpisahan. Ungkapan pedih yang sanggup dilakukan oleh insan yang disayangi sepenuh hati. Sesekali dia mengeluh sedalamnya sambil mata dikecilkan untuk menahan air dari terus bertakung di dalam bundar matanya. Badan Aben yang gempal kaku menghadap kearah tasik. Kelihatan beberapa pasangan sedang indah berkayak sambil gelak tawa menghiasi hari bahagia mereka. Ya, mereka bahagia di sana dan Aben penuh emosi luka di sini. Dia menggelengkan kepalanya. Wajahnya dipaling menghadap Nia Syahidah yang masih lagi kaku memandang tanah.
“Awak tahu kan saya sayang awak sangat-sangat. Saya tak mampu hidup tanpa awak, kenapa awak buat macam ni pada saya, Sya?” soal Aben penuh kesal. “Sya dah tak sanggup menipu diri Sya, Sya minta maaf,” perlahan bibir kecilnya meluahkan kata-kata.
“Menipu apa Sya? Selama ini awak cakap awak sayang saya, awak cinta saya, awak nak hidup sampai mati dengan saya, kenapa awak berubah hati? Saya sayang awak…saya sangat menyayangi awak, Nia Syahidah,” semakin sebak suara Aben. Air mata sudah pun mengalir namun dibiarkan sahaja membasahi kepanasan wajahnya.

“”Sya sayang awak juga. Tapi Sya tak boleh lupakan dia…”
“Azeem..” pintas Aben pantas. Wajahnya semakin dikerutkan. Kepalanya pula digelengkan. Dia seakan-akan tidak percaya apa yang diluahkan oleh kekasih hatinya itu.
“Patutlah, cinta lama berputik kembali…” Aben merengus perlahan.
“Bukan. Sya Cuma tak boleh lupakan dia. Sya tak tahu kenapa.” Nia Syahidah cuba menegakkan isi perasaan nya.
“Awak pandang wajah saya. Pandanglah wajah saya. Awak dah lupa apa yang kita lalui? Segala kenangan kita? Dia kecewakan awak dan saya yakin dia akan kecewakan awak lagi.” Bentak Aben dalam rayuannya.
“Sya tak tahu,” Nia Syahidah masih lagi memandang bawah.
“Wajah saya pun awak dah tak sanggup nak pandang..” keluh Aben penuh kekecewaan.
“Bukan macam tu..”
“Habis macam mana sayang? Macam mana?!’ Aben sedikit menjerit.
“Sya sayang awak. Awaklah orang yang paling faham Sya. Awak hargai Sya dan Sya suka bila ada dengan awak. Cuma, Sya tak sanggup jadi penipu. Sya ada dengan awak tapi Sya sering fikirkan lelaki lain. Sya tak nak kecewakan awak,” Nia Syahidah cuba memberi penjelasan.
“Hati saya dah pun kecewa. Koyak. Sakit. Habis, selama ini awak cakap awak cintakan saya. Palsu?’ Soal Aben. Nia Syahidah hanya kaku. Diam. Dia memandang wajah Aben yang dihiasi tangisan seorang lelaki. Lelaki yang kecewa dengan kisah cinta yang diharapkan indah..
“Sya tak tahu.” Nia Syahidah kembali menatap tanah. Aben terasa lemah. Nafasnya diatur semula. Setiap nafas seakan-akan melalui rongga yang penuh bisa. Gadis yang disuntingnya sepenuh keikhlasan kini mahu pergi meninggalkannya. Seorang insan yang di hatinya mahu dijadikan seorang isteri. Isteri yang akan menerima sepenuh kesetiaan dan kasih sayang dari dirinya yang kelak menjadi seorang suami. Dia berjalan perlahan-lahan meninggalkan Nia Syahidah. Sedikit pun dia tidak mahu menoleh namun, kakinya bagai dirantai beribu beban hingga berat untuk dia melangkah. Namun, langkahan demi langkahan yang mencorakkan kepiluan hatinya tetap dilalui.
“Sayang..”halus kedengaran suara Nia Syahidah. Langkah Aben terhenti.
“Awak tak layak memanggil saya dengan perkataan itu lagi. Saya nak awak tahu, sepanjang saya bersama awak, saya tak pernah memandang sesiapa. Saya hanya mahukan awak. Saya meletakkan kesetiaan sepenuhnya kepada awak. Awak dah buat keputusan. Siapalah saya nak mengongkong awak? Lagipun, cukuplah awak tahu, lelaki ini menyintai awak melebihi dirinya.” Langkah Aben terus diatur. Melangkah longlai dengan harapan yang punah.
“Sya minta maaf…” Kedengaran corak kesenduan dalam ritma nada Nia Syahidah. Ternyata, perpisahan ini juga perit untuk dirinya.

“Kalau satu hari nanti, dia kecewakan awak, saya harap awak tak lupa, saya selalu ada untuk awak. Biar sakit macam mana pun hati ini awak lakukan. Saya tak mampu benci awak. Sebab cinta saya pada awak terlalu dalam. Berdoalah agar saya masih hidup tanpa awak. Sebab sekarang pun saya dah separuh mati. Assalamualaikum sayang…”Air mata semakin laju mengalir membasahi pipi. Aben melangkah dan terus maju membelah bayu yang bertiup sayu.  Tiada lagi kicauan burung yang sering menyanyi menghibur suasana hati yang dahulunya indah. Nia Syahidah pula masih kaku berdiri. Sambil air matanya juga semakin galak mencurah. Malangnya, kecelaruan hatinya itu menyebabkan dia gagal menafsirkan kenapa air mata itu digugurkan. Adakah kerana cinta sejatinya telah pergi atau dia kecewa dengan dirinya yang gagal menghargai kisah cinta yang paling setia.

“Waalaikumsalam sayang…” perlahan bibir Nia Syahidah begetar mengeluarkan nada sendu. Dia berpusing dan terus berjalan bertentangan arah dengan arah Aben. Sesekali dia memandang ke arah Aben yang tidak mahu lagi menoleh. Mungkin hatinya terlalu sakit atau jiwanya terlalu parah. Nia Syahidah mengesat air matanya sambil menahan teksi untuk terus pulang. Meninggalkan taman tasik yang sering diisi dengan suasana romantik dan kasih sayang yang tulus. Kini semuanya kosong dan bertambah kosong.



Ini juga saya petik dari karya penulisan beliau di mukasurat yang terakhir dengan kata-kata yang cukup indah. Sama-samalah kita hayati :-

Rebah Syahidah

Berjalan meniti nafas,
makin nafas makin sesak,
merangkak mengharung gelisah,
makin gelisah bertambah resah.

Lalu aku sendiri,
termenung silih termenung,
lalu aku berfikir,
ada apa harus ku termenung?

Aku sudah teriak,
teriakku kau buat pekak,
aku sudah meronta,
malah rontaku kau buat buta.

Rebahlah kamu,
dan dampinglah aku,
untuk rebahkan kamu,
 yang semakin berhantu,
mengusik imanku,
atas nama rindu.

Syahidah,
Nyatanya aku cinta,
Hakikatnya cinta itu dusta,
Rebah dalam hatiku,
Yang letih merindu.

Syahidah,
Bantu bibirku,
Menjadi pandai tersenyum,
Tolong nadaku,
Menjadi bijak ketawa,
Iringi nafasku,
Bernafas seperti sediakala.

Bantu, tolong dan Iringi ku…
Dengan rebahmu…

Dan dimindamu…
Jangan pernah tercicir…
Yang aku sayang kamu…
Hingga ku bertemu
Sesuatu kepastian
Yang lebih pasti

TAMAT.

Ingin mengetahui kesudahan jalan cerita novel HAJAT CINTA SYAHIDAH ini , bolehlah  membelinya sebagai sumbangan ikhlas untuk rawatan dialisis beliau.