Wednesday, November 5, 2014

Sandwich




Saya akan menyediakan 2 jenis sandwich iaitu sandwich tuna dan sandwich telur, bolehlah kita namakan sandwich bertaut kasih...

Bahan-bahan untuk sandwich telur

Roti

3 biji telur ( direbus sehingga masak )
2 biji kentang ( direbus sehingga empuk )
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
Mayonnaise 
Garam dan gula secukup rasa

Cara menyediakannya


1) Telur yang direbus dilenyek hancur dan kemudian masukkan ubi kentang ( yang telah dilenyek ) , digaul sebati bersama telur

2) Masukkan serbuk lada hitam, garam dan gula secukup rasa.
3) Masukkan mayonnaise secukupnya, gaul sebati.
4) Boleh terus sapu pada roti atau simpan dalam peti sejuk untuk hidangan petang.


Bahan-bahan untuk  Tuna Sandwich 


Roti
Timun, tomato, bawang besar (dihiris), salad
Tuna dalam tin ( tuna in water )
Mayonnaise (saya suka brand ladies choice sebab ia kurang masam , apa pun terpulang kepada pilihan yang anda gemari) 
sedikit air perahan limau nipis 
Garam dan gula secukup rasa

Cara menyediakannya


1) Lenyek ikan tuna sehingga hancur

2) Masukkan mayonnaise sehingga sebati dengan ikan
3) Garam dan gula
4) Perahan air limau nipis

Lebih enak disimpan dalam peti ais sebelum dimakan.



CORETAN

Semasa ambil kursus photography dulu, semua kena tahu buat, macamana nak hiaskan makanan, macamana nak sediakan ratio lighting dalam studio kerana saya memang minat advertising dan graphic. Cuma tak pandai melukis, jadi saya pohon untuk mengikuti kursus Photography. Minat memasak dan mengambil gambar pemandangan, atau apa saja yang saya rasa menarik. Inilah salah satu tujuan utama kenapa saya wujudkan blog, boleh juga berkongsi gambar dan minat dalam masakan walaupun tak sehebat Kak Cik (sepupu saya ) , tak setanding mama saya, dan tak sesedap masakan adik saya. Itupun kawan-kawan dah tanya, bolehlah buat tempahan untuk raya atau kenduri. Untuk tidak menghampakan, saya jawab boleh, kalau sampai terima tempahan mesti sedap kot...cubalah ya. 

Be innovative and creative in preparing whatever you feels like