Wednesday, June 12, 2013

Cucur Jagung



Hari ini kita nak masak cucur jagung, saya akan sediakan  2 adunan yang sama cuma bahan-bahan yang saya masukkan untuk adunan pertama ialah udang geragau dan 1 adunan lagi kita gaulkan dengan udang hidup. I already have  2 assistants and let's start our mission..;)



Good Job



Jagung yang telah siap dikupas, nanti umi anna upah cucur ye.




Sliced corn, with udang geragau ( small dried shrimp ), 2 sliced of chillies, and onions


Udang geragau (dried small shrimp)


Jagung yang telah dihiris


2 potong cili besar, 2 ulas bawang



sedikit daun kucai sekiranya anda suka


Semua bahan-bahan ini saya masukkan ke dalam bekas hirisan jagung tadi




Adunan yang siap untuk digoreng 









I like to eat this with chili sauce or nut sauce



Ingredients for the the second dough, onions, sliced of corn, shrimp ( not a dried shrimp ) , sugar and salt to taste without chilies for children 



Cucur Jagung Udang Hidup
This one also ready

Lets make  a cup of ginger tea 


Bahan-bahan 

2 cawan tepung gandum
1/2 sudu kcil soda bikarbonat (dimasukkan ke dalam tepung gandum)
1 sudu besar tepung beras
2 ulas bawang merah ( dihiris )
2 tangkai cili besar ( dihiris nipis )
sedikit udang geragau / udang hidup
Daun Kucai sekiranya anda suka
Garam dan gula secukup rasa
Biarkan seketika sebelum menggoreng


CELOTEH

Adunan untuk membuat cucur jagung adalah sama cuma bahan-bahan didalamnya terpulang kepada anda, kalau anda allergic dengan udang , anda boleh gantikan dengan ikan bilis .Gaulkan bahan - bahan tadi dan goreng. Sekiranya adunan anda terlalu cair boleh tambahkan tepung gandum. Cicah pula dengan sos cili Minuman petang ini teh panas dan saya pula nak pekena teh panas halia. Ummmp sedap tak terkira. Mungkin kali pertama mencuba tidak menjadi, cuba dan cuba lagi ok..:-)


PERINGATAN

Tidak dibenarkan menggunakan gambar di atas untuk tujuan pengiklanan tanpa kebenaran.


Sementara menunggu Cucur Jagung masak , sempat juga sepupu saya buat garam belacan, makan dengan buah mempelam. 



Ini orang kata makan tak berhenti, sekarang musim mempelam, pokok kat depan rumah Pak cik tu banyak pula buah yang menggamit-gamit seperti menyatakan sesuatu.." mailah makan saya, mailah makan saya". Kita pun seperti terpukau menjawab..baiklah baiklah...