Thursday, April 25, 2013

Sambal Kelapa

Assalamualaikum semua. 

Harini saya ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi masakan sambal kelapa, kalau di Utara ni dipanggil sambal nyog yang merupakan salah satu sambal kegemaran saya dari kecil sampai sekarang. Boleh dibuat dengan 2 cara, secara basah dan kering. Yang mana sedap ? hemmm kedua-duanya sedap. Cicah pulak dengan daun pegaga dan daun selom perrggghhh boleh menitis air liur...!!! dan airmata sebab ada rasa pedas, manis, masam, segala rasa yang menyenggat.




Bahan-bahan
Bagi penyediaan sambal Nyog Basah

1. Kelapa parut 
2. 1 biji bawang besar
3. 4 biji cili api ( boleh tambah kalau nak pedas )
4. 2 biji cili hidup ( cabai besar ) - buang biji
5. Gula secukup rasa
6. Garam secukup rasa
7. Perahan asam Jawa / perahan limau nipis secukup rasa
8. sedikit belacan



PENYEDIAAN :

1. Tumbuk cili api dan cili hidup, belacan dan garam
2. Masukkan kelapa parut dan tumbuk 
3. Masukkan bawang, gula dan tumbuk sehingga sebati
4. Keluarkan dan perahkan sedikit air limau nipis / asam jawa

Jangan lupa sediakan daun selom atau pegaga, kalau makan dengan ulam lain mungkin kurang menyenggat tapi boleh dicuba jika anda suka.

PERHATIAN :

Penyediaan sambal kelapa secara kering cuma perlu goreng sedikit ikan bilis dan tumbuk jangan halus sangat, dan gaul dalam sambal di atas tadi.

CORETAN

Sambal kelapa merupakan favorite saya disamping sambal cili padi ( sambal cabai Melaka ), berebut-rebut dengan sepupu. Semuanya suka, kalau buat mesti mangkok besar, ulam mesti banyak, sebelum ambil lauk lain saya pasti cedok sambal kelapa ni dulu , biar penuh dalam pinggan , strategi mesti ada...heheh, takut tak sempat nak makan nanti.